96 uur (48 uur aanwezigheid, 48 uur zelfstudie, verdeeld over vier maanden)
De herregistratiewaarde voor het
Schoolleidersregister is 60 %
Goede leiders leggen anderen niets op. Ze zorgen ervoor dat anderen het zichzelf opleggen.”
Het is niet overdreven om te stellen dat de veranderingen in de school geen gelijke tred houden met de grote veranderingen buiten de school. We zijn in het onderwijs vaak gericht op het beter doen van wat we altijd gedaan hebben. Dit wordt ook wel enkelslag leren genoemd. We weten wel hoe het anders zou moeten maar om daadwerkelijk zover te komen blijkt in de meeste gevallen erg lastig. Eén van de oorzaken daarvan is dat leiders soms onvoldoende inzicht hebben in veranderingsprocessen. Ook blijkt het erg lastig te zijn het oude, vertrouwde los te laten en iets nieuws te creëren. Meestal zien de mensen in de school wel dat veranderingen noodzakelijk zijn. Meer van hetzelfde helpt vaak onvoldoende. Frustraties en weerstanden hebben vooral te maken met mislukte innovaties die niet duurzaam zijn en die het systeem niet of nauwelijks hebben veranderd.
In deze nieuwe leergang onderzoeken we welke succesfactoren (en vooral succeslussen) kunnen helpen om goed leiding te geven aan veranderingen.
Het boek van Michael Fullan ‘Vrijheid in Verandering” is de rode draad in deze leergang.
Verder maken we onder meer gebruik van het werk van Peter Senge, Andy Hargreaves, Margaret Wheatley en Otto Scharmer. In zes lesdagen komen belangrijke onderwerpen rond veranderingsprocessen aan bod. Je leert hoe levende systemen veranderen, waar weerstanden vandaan komen en dat veranderen in een lerende
school altijd het gevolg is van leren.