Vanaf schooljaar 2023-2024 werk ik
niet langer voor de AVS. De door mij
ontwikkelde leergangen die ik de
afgelopen jaren heb uitgevoerd voor de
AVS verzorg ik vanaf september 2023
vanuit mijn eigen bedrijf:
Jan Jutten Training en Ontwikkeling.
Daarnaast heb ik twee geheel nieuwe
leergangen ontwikkeld.
Alle leergangen zijn gecertificeerd
door het Schoolleidersregister ten
behoeve van herregistratie.
Zie hieronder voor meer informatie over elk van deze leergangen.
De leergangen zijn bedoeld voor
bovenschoolse leiders, schoolleiders en
middenkader van scholen voor primair
onderwijs. Dus ook locatieleiders, intern
begeleider en bouwleiders zijn van harte
welkom, evenals iedereen die meer wil
weten over goed leiderschap in het
onderwijs. Het heeft een flinke
meerwaarde een leergang samen met
een collega van de school/bestuur te
volgen.
Het is ook mogelijk leergangen incompany te laten uitvoeren, bijvoorbeeld voor de leiders van één bestuur of enkele besturen samen. De data én de locatie bepalen we dan in onderling overleg.
Voor meer informatie kunt u een mail sturen naar janjutten@ziggo.nl
Alle leergangen vinden plaats in het
midden van het land:
Fletcher Hotel-Restaurant
Stichtse Rotonde 11
3818 GV Amersfoort
In de prijs voor de leergangen zijn
inbegrepen: koffie, thee, versnaperingen tijdens de dag, een goede buffet-lunch en cursusmaterialen
(exclusief benodigde boeken).
Deelnemers die een leergang succesvol
afronden, ontvangen een certificaat met
een bewijs van deelname, de
einddatum en het aantal aan de
leergang bestede uren. Dit certificaat
kan worden gebruikt om te uploaden
naar het Schoolleidersregister Primair
Onderwijs ten behoeve van
herregistratie.
Om het certificaat te ontvangen dienen
deelnemers te voldoen aan twee eisen:
Soms reageren leraren sceptisch op innovaties. Begrijpelijk, want nieuwe technologische hulpmiddelen en veranderingen in lesmethode kunnen leiden tot meer werkdruk. Niet het aantal innovaties, maar het gebrek aan samenhang ertussen is vaak de oorzaak. In deze leergang leer je samenhang aan te brengen tussen alle gefragmenteerde vernieuwingen. Welke innovaties passen bij je school en welke juist niet?
“De problemen die we hebben veroorzaakt, kunnen niet opgelost worden op het niveau van denken dat ze geschapen heeft.” Theorie U laat zien dat de oorzaak van problemen in organisaties vaak ligt in het feit dat we wel weten hoe een proces verloopt (of zou moeten verlopen), maar ons vaak niet bewust zijn van de diepere bron van waaruit we werken.
Als leidinggevende moet je adequaat kunnen ingrijpen wanneer nodig. Bijvoorbeeld om verandering in gang te zetten of om conflicten op te lossen. Wil je weten wanneer je wel en niet in actie moet komen? En op welke manier? Na deze leergang heb je kennis gemaakt met ‘de vijfde discipline’ van de lerende organisatie: systeemdenken.
Deze nieuwe leergang is een verdieping van “Begrijpen voor ingrijpen 1. In deze driedaagse cursus staan de archetypen centraal. Archetypen zijn veel voorkomende combinaties van causale lussen; patronen die vaak voorkomen in de school. Ze hebben vooral te maken met het verschil tussen symptomen bestrijden en problemen oplossen.
Veranderingen in de school houden soms geen gelijke tred met veranderingen buiten de school. We zijn te vaak gericht op het beter doen van wat we altijd gedaan hebben. We weten wel hoe het anders zou moeten maar om zover te komen blijkt soms erg lastig. Eén van de oorzaken daarvan is dat leiders vaak onvoldoende inzicht hebben in hoe veranderingsprocessen het beste werken. Ook blijkt het erg lastig te zijn het oude, vertrouwde los te laten en iets nieuws te creëren. In deze nieuwe leergang leren we hoe daarmee om te gaan.
De hierboven genoemde leergangen zijn gecertificeerd door het Schoolleidersregister t.b.v. herregistratie. Daarnaast kan Jan op verzoek ook andere cursussen op maat verzorgen, zoals bijvoorbeeld: Opbrengstgericht Leiderschap, De vijf diciplines in de praktijk, Professioneel Kapitaal of een combinatie van diverse onderwerpen.