Van fragmentering en overbelasting naar samenhang en focus
“Komt dit er nu ook nog bij?” Soms reageren leraren sceptisch op innovaties. Begrijpelijk, want nieuwe hulpmiddelen en veranderingen in de lesmethode kunnen leiden tot meer werkdruk. Niet het aantal innovaties, maar het gebrek aan samenhang ertussen is vaak de oorzaak van een probleem.
Deze leergang gaat over samenhang aanbrengen tussen de soms gefragmenteerde vernieuwingen. Verbindend Leiderschap betekent onder meer:
verbinden van de ontwikkelingen in de school zodat er meer samenhang zichtbaar wordt;
verbinden van de leraren zodat samenwerking en voortdurend leren van elkaar wordt bevorderd: een einde maken aan de privatisering van de klas;
verbinden van buiten en binnen: wat gebeurt er buiten en wat betekent het voor binnen? En wat doen wij binnen voor een beter buiten? Dit is de essentie van de school als lerende organisatie.
Het boek van Michael Fullan ‘Coherence: the right drivers in action’ vormt de rode draad van deze leergang. Het boek is in het Nederlands verschenen onder de titel ‘De Verbindende Schoolleider’ uitgegeven door Onderwijs maak je samen. In dit boek vind je de theorie over Verbindend Leiderschap. In zes lesdagen komen alle belangrijke onderwerpen aan bod: herkennen van fragmentering, handelen vanuit een missie en visie, bevorderen van samenwerking in je organisatie, verdiepend leren, realiseren van slimme verantwoording en zorg dragen voor duurzame schoolontwikkeling