In de literatuur over leiderschap in scholen komen voortdurend vier hefbomen naar voren. Dit artikel gaat er nader op in.
Deze vragenlijst is een hulpmiddel om zicht te krijgen op uw eigen leiderschap. Het instrument is gebaseerd op het artikel “Dansvloer of balkon”.
Dit artikel komt uit ‘Kader’, het maandblad van de AVS. Jan Jutten beantwoordt vijf vragen over Verbindend Leiderschap. Goede leiders voorkomen fragmentering en individualisme. Ze zorgen voor Verbinding: – tussen de leerkrachten d.m.v. teamleren – tussen de ontwikkelingen waar de school mee bezig is – tussen de school en de omgeving.
In dit interview vertelt Jan Jutten iets over enkele belangrijke uitgangspunten in zijn werk. Ook gaat hij in op de vraag waarom hij zijn werk nog altijd met zoveel liefde doet. Het artikel is geschreven door Judith Bosch (bedrijfsjournalist voor Marant)
Op 23 en 24 mei jl. organiseerde Natuurlijk Leren een tweedaagse masterclass met Otto Scharmer: “Reimagining and Reshaping Learning and Leadership”.
In zijn U-theorie laat Otto Scharmer ons kennismaken met leiderschap dat gebaseerd is op “presencing”, een samenvoeging van de woorden “presence”(aanwezigheid) en “sensing” (gewaarwording).